فرمانداری شهرستان شیراز
شماره خبر: 11185
تاریخ انتشار: 1395/02/25 14:05
به گزارش روابط عمومی فرمانداری شیراز
فرماندار شیراز :حاشیه نشینی و لزوم برنامه ریزی در سطح ملی




 فرماندار شیراز  گفت: با بررسی شهرهای موجود در کشورهای در حال توسعه ، مواجه با گونه ای از شهرنشینی هستیم که مملو از مشکلات حاد می باشند و از جمله مهم ترین آنها اسکان غیررسمی است که بنا به مستندات موجود ، در حال گسترش روزافزون است. 
حیدر عالیشوندی افزود: این گونه سکونتگاه ها هرچند درنگاه اول جلوه ای از فقر را به نمایش می گذارند اما در عین بازتاب کاستی ها و نارسایی های برخی از سیاست های دستگاه های تصمیم ساز شهری هستند که به مرور زمان موجبات بروز این پدیده را فراهم کردند.
وی بیان کرد: اسکان غیر رسمی از زمینه ای فراتر از مکان آن نشات می گیرد و بر محیطی فراتر از بستر کالبدی خود تاثیر می گذارد ، چاره جویی این مساله به سیاست گذاری و اقداماتی نه فقط در سطح محلی ، بلکه در سطح ملی نیازمند است.
عالیشوندی اظهارداشت: بر این اساس پس از تدوین سند ملی توانمند سازی و ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی مصوب هیات وزیران در سال 82، با هدف سیاست گذاری کلان در امر ساماندهی و بهسازی این سکونتگاه ها تدوین شد که در پی آن ستاد استانی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی استان فارس نیز تشکیل شد.
او اضافه کرد: این ستاد در استان موظف به تشکیل کمیته های تخصصی و فرعی در رشته های مختلف، نظارت و هدایت طرح های توانمندسازی تهیه شده توسط مشاور، تدوین برنامه هایی به منظور انجام اقدامات آموزشی، فرهنگی، اقتصادی و کالبدی و تبلیغی برای مردم ، مسئولین و مدیریت شهری و تشکیل بانک اطلاعات محلی جهت انجام برنامه ریزی های لازم و راه اندازی ستادهای توانمندسازی شهرستانی و استانی شده است.
وی ادامه داد: نخستین اقدام از مجموعه اقدامات توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی تاسیس خانه محله تشخیص داده شده که به عنوان مامن ساکنان محل و محلی برای هدایت و کنترل توسعه محله و تصمیم سازی در خصوص نحوه خدمات رسانی به ساکنان محله ایفای نقش می کند.
فرماندار شیراز عنوان داشت: در مرحله بعدی تشکیل نهاد ستاد شهرستانی توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی شهر شیراز در دستور کار استانداری قرار گرفته است که به ریاست فرماندار شهرستان شیراز تشکیل شد.
وی افزود: براساس مصوبات قانونی موجود طرح های توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی برای شهرهای بالای 150 هزار نفر تهیه و برای اجرا به مجموعه شهرداری ها و کارگزاران شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در استان ها ابلاغ می شود.
او گفت: در شهرستان شیراز تنها شهر شیراز دارای طرح مصوب توانمندسازی است که توسط شرکت مهندسین مشاور پارس آرایه تهیه و در سال 86 به تصویب ستاد استانی رسیده است و از آن زمان تا کنون اجرای طرح در دستور کار ارگان ها و دستگاه ها قرار گرفته است. 
عالیشوندی بیان کرد: سکونتگاه های غیررسمی بخش هایی از شهر هستند که مورد غفلت واقع شده اند و شرایط زندگی و کیفیت مسکن در آنها به شدت پایین تر از حد استانداردهای شهر است. 
وی اظهارداشت: زاغه ها طیفی از آپارتمان های پرتراکم و بد منظره در مرکز شهر تا سکونتگاه های پراکنده غیر رسمی و بدون قانون در حاشیه شهرها را شامل می شوند. 
او فقدان تاسیسات شهری مناسب و کافی، فقدان خدمات شهری مناسب و کافی، افزایش تنش ها بعلت شکاف های عمیق اجتماعی بین ساکنین این سکونتگاه ها و مناطق رسمی شهری، عدم حضور و مداخله مدیریت شهری در فرآیند شکل گیری محله، عدم وجود سند مالکیت اراضی و املاک و پیچیدگی و دشواری تامین خدمات به علت توسعه ناموزون و برنامه ریزی نشده را از شاخصه های تعیین سکونتگاه های غیر رسمی عنوان کرد.
عالیشوندی اضافه کرد: برنامه توانمند سازی سکونتگاه های غیر رسمی شامل مجموعه اقداماتی که به منظور ساماندهی فضایی بافتهای غیررسمی انجام می شود و شامل یک فرایند از پایین به بالا است . 
به گفته وی از ویژگی های این طرح ها می توان ارتقای سطح آگاهی های اجتماعی ساکنان ، ارتقای امنیتی ساکنین ،ارتقای مشارکت مردمی در تامین خدمات زیر بنایی و اجتماعی، ارتقای توانمندی های اقتصادی ساکنین ، ظرفیت سازی در مدیریت شهری برای نظارت و کنترل و تحویل پروژه را نام برد. 
فرماندار شیراز ادامه داد: مطالعات ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی با هدف تامین و بهسازی زیرساخت ها و ارتقای محیط زیست برای کاهش گسست کالبدی از پیکره اصلی شهر و رفع تبعیض وخدمات رسانی فراگیر به ویژه برای گروه های کم درآمد آسیب پذیر در پنج مرحله تقسیم بندی شده است.
او عنوان داشت: بررسی گستره فقر شهری وشناسایی محله های فقیر نشین ( سکونتگاههای غیررسمی )، ارزیابی اجمالی از برنامه های موجود خدمات رسانی و بهسازی مدیریت شهری و تشکلهای مردمی در محله های هدف، بررسی پیمایشی و شناخت ویژگی های اقتصادی – اجتماعی و کالبدی محله های هدف، تدوین برنامه توانمند سازی و بهسازی محلات هدف و تدوین برنامه عملیاتی (ACTION PLAN ) ساماندهی محله های هدف پنج مرحله این طرح است.
عالیشوندی افزود: محلاتی از جمله سعدی، سهل آباد، مهدی آباد، شیخ علی چوپان، دهپیاله، شهرک بهار، کوشک میدان، دباغی، کودگلکوب و گودشیری در مساحت 976 هکتار و جمعیتی بالغ بر بیش از 160 هزار نفر برای طرح توانمند سازی حاشیه نشینان در شهر شیراز شناسایی و برای آنها شناسنامه اجتماعی تهیه شده است.
فرماندار شیراز ادامه داد: با توجه به رسالت طرح توانمندسازی؛ بازآفرینی پایدار شهری در محلات هدف مبنی بر اجرای پروژه های محرک توسعه و واگذاری امور توسعه محله به بازیگران محلی، با هدف نیل به چشم انداز طرح که شامل جلب حداکثری مشارکت مردمی در اجرای طرح های توانمندسازی و بازآفرینی شهری می باشد که در این زمینه تشکیل انجمن های محلی در دستور کار خانه های محله قرار گرفته اند.
عالیشوندی عنوان داشت: این انجمن ها شامل اشتغال، ورزش، جهاندیدگان، فرهنگ و مذهب، خیرین محلی و بهداشت و سلامت هستند. 
وی با اشاره به فعالیت های کالبدی و زیرساختی بیان کرد: مجموعه فعالیت های کالبدی منتسب به خانه های محله در قالب اجرای طرح توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی در فاز اول اقدامات شامل تامین تاسیسات زیربنایی مورد نیاز در محلات و رفع کمبودهای موجود ، تاسیس نهاد های اجتماعی و کارگاه های اقتصادی مورد نیاز محله، و در مرحله سوم تامین خدمات شهری مورد نیاز نظیر مدرس و کتابخانه است. 
او اظهارداشت: در مجموع تمام اقدامات عمرانی، کالبدی ، تاسیسات و مواردی از این دست تحت عنوان پروژه های محرک توسعه در اینگونه سکونتگاه ها عنوان می شود. 
عالیشوندی با اشاره به فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در این مناطق نیز اضافه کرد: برگزاری کلاس های آموزش پرورش قارچ به منظور اشتغال زایی، برگزاری دوره های آموزشی اشتغال زایی در زمینه های خیاطی- کارآفرینی و تعمیر و نگهداری خودرو، خرید محصولات تولید شده در کلاسها توسط کمیته امداد به صورت تضمینی، اعطای گواهینامه مهارت به هنرجویان ، تشکیل صندوق وام قرض الحسنه در دو محله سهل آباد و شیخ علی چوپان توسط ساکنان و ساخت دو کارگاه آموزش مشاغل خانگی در محلات سهل آباد و کوشک میدان انجام شده است.
فرماندار شیراز ادامه داد: در شهر شیراز مجموعه اقدامات مذکور در هفت محله سهل آباد، سعدی، شیخ علی چوپان، شهرک بهار، دهپیاله ، کوشک میدان و مهدی آباد اجرا شده است که به منظور برنامه ریزی اجرایی و اولویت بندی پاسخگویی به نیازهای ساکنان محلات هدف، نهاد اجتماعی خانه محله به عنوان نهاد مدیریت توسعه محلی ایفای نقش می کنند.
وی گفت: مجموعه ارگان های خدمات رسان در زمینه امور فرهنگی و اجتماعی شامل : معاونت فرهنگی شهرداری شیراز، اداره بهزیستی و پایگاه خدمات اجتماعی بهزیستی، معاونت اجتماعی ناجا، مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و کلانتری های مستقر در محله هستند. وظیفه خدمات رسانی در امور مهارت آموزی نیز برعهده دو ارگان سازمان آموزش فنی و حرفه ای و کمیته امداد امام خمینی (ره) است.
عالیشوندی افزود: در زمینه امور عمرانی و زیر ساختی نیز شهرداری های مناطق و اداره راه و شهرسازی متولی امور در این مناطق حاشیه نشین و سکونت گاه های غیر رسمی هستند. 
او بیان کرد: بدین ترتیب انتظار می رود با توجه به ماهیت فرآیند توانمندسازی در فاز دوم اجرای اقدامات ، امور توسعه به مردم محلی تفویض گشته و به تبع آن مسئولیت پذیری ساکنان ارتقا یابد.
منبع: حمید جورکش : مدیر روابط عمومی فرمانداری شیراز

نظرات کاربران

1
  ارسال نظر
  نام:
  ایمیل:
  نظر:
  کد امنیتی:
عکس های تصادفی
جست و جو